Asset Publisher Asset Publisher

Inne formy ochrony

UŻYTKI EKOLOGICZNE

     Użytkami ekologicznymi są zasługujące na ochronę pozostałości ekosystemów mających znaczenie dla zachowania różnorodności biologicznej – naturalne zbiorniki wodne, śródpolne i śródleśne oczka wodne, kępy drzew i krzewów, bagna, torfowiska, wydmy, płaty nieużytkowanej roślinności, starorzecza, wychodnie skalne, skarpy, kamieńce, siedliska przyrodnicze oraz stanowiska rzadkich lub chronionych gatunków roślin, zwierząt i grzybów, ich ostoje oraz miejsca rozmnażania lub miejsca sezonowego przebywania.

      Istotnym powodem tworzenia użytków ekologicznych jest potrzeba objęcia ochroną niewielkich powierzchniowo obiektów cennych pod względem przyrodniczym. Należą one do indywidualnych form ochrony przyrody.

      Użytek ekologiczny ustanawia rada gminy w odpowiedniej uchwale określając nazwę, jego położenie, powierzchnię oraz zakazy dotyczące obiektu.

      Na terenie Nadleśnictwa Damnica za użytki ekologiczne zatwierdzone uchwałami odpowiednich rad gmin uznano 283 pododdziały.

      Wykaz użytków ekologicznych dostępny jest na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Nadleśnictwa Damnica.

 


Asset Publisher Asset Publisher

Back

Edukacja leśna

Edukacja leśna

 

Obiekty infrastruktury edukacyjnej

1.Ścieżka edukacyjna

Ścieżka o długości 7,5 km zlokalizowana jest w lasach leśnictwa Karżniczka. Na całej trasie ścieżki rozlokowano tablice edukacyjno-informacyjne na temat m.in. ekologicznej roli lasu, tego co nam daje las i dlaczego jest taki ważny, ochrony przyrody, a także znajdujących się w danym miejscu osobliwości  np. kurhanów. Najbliższa stacja PKP i PKS znajduje się 500 m w odległości od początku ścieżki. 

 

 

 

 

2.Zielona klasa

W 2007 roku została oddana do użytku Zielona Klasa, czyli miejsce służące przeprowadzaniu lekcji o tematyce przyrodniczej na  świeżym powietrzu. Obiekt jest zlokalizowany tuż przy leśniczówce w Wielkiej Wsi. Zielone lekcje odbywają się w drewnianej, zadaszonej wiacie wyposażonej  w stół i ławy. Uzupełnienie infrastruktury stanowi zestaw tablic o tematyce przyrodniczej rozmieszczonych w pobliżu wiaty.

 

3.Salka edukacyjna

W budynku nadleśnictwa stworzono salkę edukacyjną, wyposażoną w pomoce dydaktyczne. Izba została  stworzona głównie dla potrzeb edukacji dzieci i młodzieży. Stanowi  ona idealne uzupełnienie programu nauczania przyrody w szkołach, o czym świadczą odwiedziny najmłodszych i nieco starszych przyrodników z okolicznych szkół.