Wydawca treści
Użytkowanie lasu
Użytkowanie lasu jest to bardzo ważny element gospodarki leśnej.
To nie tylko pozyskanie drewna , ale również użytkowanie uboczne lasu- udostępnianie ludności zbiorów płodów runa leśnego, pozyskiwanie na potrzeby przemysłu farmaceutycznego i kosmetycznego roślin lub ich części, pozyskiwanie choinek itp.
Racjonalne pozyskanie drewna zapewnia zwiększenie odporności ekosystemów, popieranie różnorodności biologicznej.
Działalność gospodarcza Nadleśnictwa zapewnia trwałe użytkowanie lasów, poprawę ich jakości, stabilności, odporności i żywotności.
Rozmiar pozyskania drewna w Nadleśnictwie jest określony planem urządzania lasu na 10 lat.
Obliczony etat pozyskania jest niższy od przyrostu drewna w drzewostanach, dzięki czemu zapas drewna na pniu stale wzrasta.
W obecnym obowiązującym planie urządzania lasu średnioroczny etat pozyskania grubizny wynosi 80,2 tys.m3, z czego użytkowanie rębne wynosi 41,2 tys.m3, a przedrębne 39,0 tys.m3.
Cięcia pielęgnacyjne w drzewostanach prowadzone są z zastosowaniem techniki przyjaznej środowisku leśnemu, a wykonywane prace do minimum ograniczają szkody w ekosystemie.
Najnowsze aktualności
Polecane artykuły
Edukacja leśna
Edukacja leśna
Obiekty infrastruktury edukacyjnej
1.Ścieżka edukacyjna
Ścieżka o długości 7,5 km zlokalizowana jest w lasach leśnictwa Karżniczka. Na całej trasie ścieżki rozlokowano tablice edukacyjno-informacyjne na temat m.in. ekologicznej roli lasu, tego co nam daje las i dlaczego jest taki ważny, ochrony przyrody, a także znajdujących się w danym miejscu osobliwości np. kurhanów. Najbliższa stacja PKP i PKS znajduje się 500 m w odległości od początku ścieżki.
2.Zielona klasa
W 2007 roku została oddana do użytku Zielona Klasa, czyli miejsce służące przeprowadzaniu lekcji o tematyce przyrodniczej na świeżym powietrzu. Obiekt jest zlokalizowany tuż przy leśniczówce w Wielkiej Wsi. Zielone lekcje odbywają się w drewnianej, zadaszonej wiacie wyposażonej w stół i ławy. Uzupełnienie infrastruktury stanowi zestaw tablic o tematyce przyrodniczej rozmieszczonych w pobliżu wiaty.
3.Salka edukacyjna
W budynku nadleśnictwa stworzono salkę edukacyjną, wyposażoną w pomoce dydaktyczne. Izba została stworzona głównie dla potrzeb edukacji dzieci i młodzieży. Stanowi ona idealne uzupełnienie programu nauczania przyrody w szkołach, o czym świadczą odwiedziny najmłodszych i nieco starszych przyrodników z okolicznych szkół.